Чем прославилась мученица Евдокия и что поучительно для нас в ее житии? Евдоки́я Илиопольская.

День памяти:

Тропарь, глас 8

Правостию умною душу твою привязавши в любовь Христову, тленных, и красных, и временных забытием претекла еси, яко Слова ученица: пощением страсти первее умертвивши, страдальчески второе врага посрамила еси. Тем Христос сугубых венцев сподоби тя, славная Евдокие, преподобная страстотерпице: моли Христа Бога, спастися душам нашим.

Кондак, глас 4

Во страдании твоем добре подвизавшися, и по смерти нас освещаеши чудес излиянии, всехвальная, верою прибегающия в Божественную церковь твою, и торжествующе молим тя, преподобная мученице Евдокие: да избавимся недуг душевных и чудес благодать почерпнем.

Кондак 1

Избранней Богом от рода самарянскаго и воззванней от рова погибельнаго во ограду Святыя Церкви Его, к торжеству первородных, на небесех написанных, сугубо венец приявшей, преподобномученице Евдокии похвальное воззовем пение: много бо может молитва праведныя ко благосердию Всевышняго, во еже от всяких бед спасти зовущия:

Икос 1

Ангельские чины и души праведных на небеси радуются радостию великою о единем грешнике кающемся, по неложному слову Господню. И мы, земнороднии, зряще Твое преестественное от глубины беззакония ко спасению возведение, Евдокие пречудная, радуемся и, Господа благодаряще, в похвалу тебе зовем:

Радуйся, чудо милосердия Божия на себе явившая.

Радуйся, дивныя благости Христовы силу на себе показавшая.

Радуйся, от тьмы греха в чудный свет Евангелия воззванная.

Радуйся, от тины сластей велиаровых избавльшеся, сладостей райских приобщившаяся.

Радуйся, грешников покаяния образе.

Радуйся, о нашем от злых дел обращении ходатаице.

Радуйся, Евдокие, преподобная страстотерпице, о спасении душ наших молитвеннице.

Кондак 2

Виждь, Христе Спасе, и да не презриши мя, молюся, грехми великими содержимаго, но молитвами славныя преподобномученицы Твоея Евдокии, ущедри и спаси мя, и Твоего Царствия наследника мя покажи, да с мученики и преподобными и всеми святыми воззову благоутробию Твоему: Аллилуиа.

Икос 2

Разум человеческий недоумевает, помышляя, от каковаго греха страшнаго на высоту ангелоподобнаго жития благодатию Христовою взошла еси, достохвальная Евдокие. Темже и мы, добрую тя предстательницу имуще, молимся тебе тепле: избави и нас от бездны греховныя, да любовию вопием ти таковая:

Радуйся, благодати и света исполненная.

Радуйся, рабства диавольскаго избегшая.

Радуйся, агнице, во двор словесных Христовых овец притекшая.

Радуйся, Добраго Пастыря-Христа сладкий глас, зовущий тя, услышавшая.

Радуйся, драхмо погибшая и Христом обретенная.

Радуйся, никомуже отчаяватися в велицей греховней скорби побуждающая.

Радуйся, Евдокие, преподобная страстотерпице, о спасении душ наших молитвеннице.

Кондак 3

Сила благодати преизобиловала тамо, идеже умножися грех, да веселятся на небеси Ангели о единем грешнице покаявшемся, и да радостно сретают пред Престолом Божиим, поя: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй богатство милосердия, мытари и грешники и неверныя призвал еси, Иисусе Господи, и рабу Твою Евдокию, во гресех житие иждившую и Тя познавшую, покаянием и крещением просветил еси, и к подвигу преподобномученичества возвел еси. Нас же ныне истинному покаянию тоя научивши, подвизаеши восхваляти ю пении сими:

Радуйся, душею твоею благодатию обновившаяся.

Радуйся, мира греховнаго со страстьми и похотьми его отрекшаяся.

Радуйся, чину иноческому добрый путь показавшая.

Радуйся, постом, молитвою, и подвиги душу свою от скверн греховных очистившая.

Радуйся, мученическою смертию течение свое совершившая.

Радуйся, кровию твоею, за Христа излиянною, одежду свою брачную убелившая.

Радуйся, Евдокие, преподобная страстотерпице, о спасении душ наших молитвеннице.

Кондак 4

Бури помыслов греховных люте одержимыя души твоея, Евдокие пречудная, коснуся благодать Господня, егда дивным Того промышлением приключися иноку Герману, во обитель свою грядущу и нощию застигнуту во граде Илиополе близ греховныя храмины твоея приютитися, и по обычаю своему посреди нощи во псалмех и пениях, и о страшнем судищи Христовом чтении бодрствовати, и Богу возглашати со умилением: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав Евдокия, на ложе греховнем лежащая, посреде тишины нощныя глас инока о вечней славе праведников и страшных муках грешников дивно глаголющаго, абие от сна погибельнаго пробудися и на утрие иноком тем на путь спасения наставляема, от иерея же Божия в вере Христовой оглашаема, стези праведной всем сердцем прилепися. Мы же, таковому промышлению Божию о тебе чудящеся, воззовем:

Радуйся, дивнаго смотрения Божия таиннице.

Радуйся, человеколюбия и щедрот Его печате.

Радуйся, муками адскими, грешников ожидающими, устрашенная.

Радуйся, славою райскою, праведником уготованною, упоенная.

Радуйся, яко нощь, неверным несветлая, явися ти просвещением в сладости словес Божиих.

Радуйся, яко утру возсиявшу, возсия и в тебе свет благодатнаго обновления.

Радуйся, Евдокие, преподобная страстотерпице, о спасении душ наших молитвеннице.

Кондак 5

Божественною благодатию осененная и от мудраго Германа благочестию наученная, славная Евдокия прежде крещения своего затворися и седмь дний, и седмь нощей, блуднице Евангельской подобяшеся, в посте, слезах покаяния и молитве всеусердне пребысть, к подвигом предстоящим себе уготовляя, и Богу, грешники милующу, вопиюще: Аллилуиа.

Икос 5

Видения пресветлаго удостоися скоро блаженная Евдокия, аще и немногия дни, но усердно подвизавшаяся: Архангелом бо Михаилом в горняя вознесена бывши и от ликов святых сретаема, от духа же злобы в воздухе оклеветаема и яростию безсильно теми отторгаема, в радости велицей о своем обращении уверися и обещания благодатнаго, еже во вся дни жития ю сохраняти, свыше сподобися, сего ради вопием ти:

Радуйся, Богом предъизбранная и чудесным изволением Его от беззаконий оправданная.

Радуйся, откровений небесных скоро сподобившаяся.

Радуйся, селения райския еще во плоти узревшая и сестрою от святых Божиих именованная.

Радуйся, от князя тьмы во гресех, уже Богом низложенных, обличенная, но от страшных объятий его Ангелом сохраненная.

Радуйся, до скончания жития твоего от тогоже Ангела соблюдаема быти утешена.

Радуйся, Евдокие, преподобная страстотерпице, о спасении душ наших молитвеннице.

Кондак 6

Проповедуеши всем падшим и отчаянным грешником, всечестная Евдокие, Божие человеколюбие и силу, како покаянием грешную душу омывает, очищает, светлит и возводит горе, и веселие творит силам небесным, с ними же и мы бренными усты зовем: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия дивным светом житие Евдокии блаженныя, егда Боготканною одеждою крещения облекшися и имения своя, грехом неправедно приобретенная, ова нищим раздала, ова же к ногам пресвитера церковнаго повергла, сама же во обитель востекши, многия дни в подвизех преподобнических благочестно поживе. Таковое убо дивное и скорое жития пременение зряще, возглашаем ей:

Радуйся, богатство скорогибнущее на нетленная изменшая.

Радуйся, сокровищем неправедным други себе на небеси Евангельски стяжавшая.

Радуйся, яко Христа ради духом и телом обнищала еси.

Радуйся, Господа паче, якоже прежде той грех, возлюбившая.

Радуйся, Тому без лености усердно, якоже прежде сатане льстивому, ныне поработавшая.

Радуйся, Священная Писания скоро уразумевшая и, теми умудренна, начальницею спасаемых ставшая.

Кондак 7

Хотяй препятие сотворити твоему светлому к небесам шествию, богоблаженная, исконный враг рода человеческаго внуши юноше Филострату, прежде и послежде к тебе страстию греховною пылающу, во одежде инока, аки волку хищному, во обитель проникнути, иже узрев тя пред собою, всякими словесы льстивыми и образы тщашеся огнь греховный возжещи в тебе, и паки к пути погибельному тя отвратити, и во град Илиополь похитити. Но силою Божиею, в тебе обитавшею, наказан бысть, егда единым словом твоим паде к ногама твоима. Паки же на утрие молитвою твоею, по внушению свыше, к жизни возвратися, врага посрами и сердцем возопи щедрому Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новая самаряныня, по образу Евангельскому, воистинну явися Евдокия преподобная: та бо в беззаконии жительствовавши Самим Господом Христом при кладезе быв обретена, вседушно Тому прилепися, и житие исправив, в мучениях душу свою предаде за Него. Тако и сия, стопами оныя шествующи, теми же враты Царствия Небеснаго достиже. Темже первую восхваляюще, и последней воспеваем сицевая:

Радуйся, вторая самаряныня, Фотинии самарянке подражавшая.

Радуйся, источника жизни и спасения - Христа возжадавшая.

Радуйся, неистовство страстей и любы плотскую отринувшая.

Радуйся, вся узы и сети врага растерзавшая.

Радуйся, тяжкое бремя студныя работы диавола во благое и легкое иго Христово пременившая.

Радуйся, путем тем селений небесных достигшая и о нас тамо молитву творящая.

Радуйся, Евдокие, преподобная страстотерпице, о спасении душ наших молитвеннице.

Кондак 8

Странное и преславное изменение твое, преподобная Евдокие, видяще демонов темныя полцы горько рыдаху. Вся же Силы Небесныя, радостию играюще, песнь Христу воспеваху, прославляюще Божие милосердие и велиим гласом зовуще: Аллилуиа.

Икос 8

Весь и всегда злобою преисполненный и тобою посрамленный змий лукавый, преподобная, новыя козни противу тебе устрои: им же бо наущенный царь Аврелиан, мний богатство, тобою оставленное, во обители твоей хранимым быти, посла сына своего с воины его разграбити, живущия же тамо мечу предати; но внезапу сей чудесне близ обители недугом тяжким быв поражен и умерщвлен - твоими же молитвами паки жив и здрав соделан, смирися, раскаявся и со всем домом своим ко Христу обратися, и паки убо новую печаль врагу сотвори, тебе же радостно возопи сицевая:

Радуйся, невидимою силою Божиею охраняемая.

Радуйся, чудесы многими осияваемая.

Радуйся, покаяния усердная проповеднице.

Радуйся, многих неверных на путь спасения наставнице.

Радуйся, козней диавольских сокрушительнице.

Радуйся, злых умышлений его в добрыя начинания претворительнице.

Радуйся, мертвых силою Христовою воскресительнице.

Радуйся, Евдокие, преподобная страстотерпице, о спасении душ наших молитвеннице.

Кондак 9

Всеми добродетельми украшенное и великим воздержанием, подвигом причастное, явися чудное пребывание твое во обители, Евдокие премудрая, от силы бо в силу благочестно восходящи, высоты жития равноангельнаго достигла еси, и демона лукаваго, всюду ти досаждающа, ухищрения злыя во благо обращала еси, многия же неверныя и закоснелыя ко Христу привела еси, поющи Тому: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство земнородных не довлеет достойно восхвалити твоя подвиги, всеславная. Кто бо довольно может изрещи слезныя токи, яже в молитвах к Богу пролияла еси, кто болезни твоя изочтет? Кто исповесть всенощныя бдения, со врагом видимыя и невидимыя борения, за Христа страдания и всю тесноту жития твоего? Весь бо град Илиополь, и обитель, и вся окрестная селения чудесы просветила и яко солнце просияла еси. Тем убо молим тя: озари лучами света твоего и наша сердца, испроси оставление грехов всем вопиющим тебе таковая:

Радуйся, помраченный образ Божий во светлости велицей в себе вообразившая.

Радуйся, небесными ароматами благоухающая.

Радуйся, звездами чудес украшенная.

Радуйся, лучами всех добродетелей сияющая.

Радуйся, величия Божия всем концем земли благовествующая.

Радуйся, Небо и землю к пению славы Господа твоего призывающая.

Радуйся, Евдокие, преподобная страстотерпице, о спасении душ наших молитвеннице.

Кондак 10

Спасителя всех и Господа Иисуса, в нощи ти явльшася, узрела еси, Евдокие богоблаженная, Той бо дщерию своею тя нарек, на подвиг исповедничества и страданий за имя Его, славы ради небесныя и многих заблудших к обращению, призва тя и, ужасатися тебе никакоже повелев, изволи тебе быти сопутником и помощником Сам, Пресладкий, якоже и обеща. Темже, сердцем чистая, сего прелюбезнаго видения сподобившися, радостно воспела еси Всемилостивому Спасу: Аллилуиа.

Икос 10

Царство тьмы и идолослужения мерзкаго распространяя, Диоген правитель гонение на христиан воздвиже, и тебе, Евдокие, аки истинную Христову служительницу, пояти пятьдесят воинов направи. Ты же, преподобная, видением чудным укрепленная, кивот с Божественными Тайнами Христовыми с собою прияв, сама вольно в руце воинов предалася еси. Егда же на суде нечестивом мудрый ответ о Господе давши и муки жесточайшия за Христа претерпевши, многия чудеса именем Его соделала еси, тогда всех гонителей, мучителей и народа собрание к вере Его обратила еси, яже и взываху тебе сицевая:

Радуйся, Господа Иисуса преподобная ученице и исповеднице.

Радуйся, дивных чудес силою Того совершительнице.

Радуйся, Филострата блуднаго от погибели исхитившая.

Радуйся, Аврелиана завистлива с семейством его от сетей бесовских избавившая.

Радуйся, Диодора, тя появшаго, с воины и сродники от пути нечестия отринувшая.

Радуйся, и самого Диогена, твоего мучителя, со всем домом и множицею народа ко Христу приведшая.

Радуйся, Евдокие, преподобная страстотерпице, о спасении душ наших молитвеннице.

Кондак 11

Песнь благодарения воздаша тебе, пречудная Евдокие, прежде лютыя гонители, ныне же новопросвещенныя христианы града Илиополя, тобою в вере наученнии и чудесы просвещеннии. Подобаше бо чудесем преславным во граде сотворитися, да сама от погибели ко спасению обращена, и иным, в сетех диавольских седящим, помощь явиши и, Апостолом подобяшеся, вся народы твоя за собою к небеси приведеши и пети Вседержителю научиши: Аллилуиа.

Икос 11

Светло просияла еси в знамениих, славная Евдокие, и не токмо сама, но и людем, тобою обращенным, чудодействовати дар у Бога испросила еси: егда бо некий отрок Зинон, ядом змеиным угрызенный и сном смерти опочивый, молитвами новаго христианина Диодора, во имя Иисуса Распята, чудесне оживе, тогда вся люди паки Бога Живаго, в людех чудодействующа, восхвалиша, тебе же, наставнице своей, воспеша сицевая:

Радуйся, молитвеннице усердная за люди новопросвещенныя.

Радуйся, подвиги твоими Богу угодившая.

Радуйся, знаменьми страшными и неудобь постигаемыми люди ко Христу обращающая.

Радуйся, ко живыми Господствующу и мертвыми Владычествующу Господу дерзновение велие стяжавшая.

Радуйся, Евангелием предреченнаго чуда, еже змеинаго жала смертнаго невредности, свершения виновнице.

Радуйся, ветрограда Христова на земли, в подражание Апостолом, благая насадительнице.

Радуйся, Евдокие, преподобная страстотерпице, о спасении душ наших молитвеннице.

Кондак 12

Благодати велия и победоносных подвигов преисполненную вседрагую твою главу, течения своего пути добре совершившу, Евдокие преподобная, аки сокровищницу благоплодну и зрелу, Викентий, градоправитель нечестивый, чрез воины мечем усекну, мняй службу приносити богам мерзким. Сего же неподобный не разуме, яко делом скверным приобщаяйся, вечныя муки и погибель себе стяжав, святей же душе преподобномученицы яви вспоможение скоро от телесе разлучитися и со Христом бытии, и пети Тому со Ангелы и святыми: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще дивное и нам грешным многоназидательное твое житие, покаянием омытое, добродетельми осиянное, преподобномученичеством украшенное и мученическим подвигом завершенное, святая и богоблаженная Евдокие, Господа тя избравшаго и к Себе приявшаго прославляем и на твое пред величеством Его заступление уповающе, сладце вопием ти, страстотерпице:

Радуйся, Агнца Божия проповедавшая и яко агница Его закланная.

Радуйся, к жизни нестареющей и присносущней благочестно преставившаяся.

Радуйся, Христу, Жениху твоему, светильник уготовавшая.

Радуйся, кровию своею преподобнический венец себе славно украсившая.

Радуйся, телес наших здравие и душ спасение.

Радуйся, яко нам, грешным, воспоминание твое пресладко и всей Церкви имя твое пречестно.

Радуйся, Евдокие, преподобная страстотерпице, о спасении душ наших молитвеннице.

Кондак 13

О прехвальная и богоблаженная преподобномученице Евдокие! Приими от нас сие малое к тебе моление и, Свету Неприступному предстоящи, молися Всещедрому Богу, да по милости Своей отверзет двери покаяния нам, студными душу грехми окалявшим и в лености все житие свое иждившим, и от мрака греховнаго ко светлому отеческому дому востещи, имиже весть судьбами, благодатно устроит, и райских селений достигнути, и радостно пети с тобою да сподобит:Аллилуиа.

(Этот кондак чтется трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва

О всехвальная Христова преподобномученице Евдокие! Ты теплою любовию своею ко Христу Богу попрала еси козни вражия и обрела еси бесценный бисер Христа и достигла еси Царства Небеснаго. Сего ради к тебе припадаю и умиленною душею и сокрушенным сердцем вопию ти, страстотерпице, аз недостойный: призри с высоты небесныя на мя, боримаго греховными искушеньми, виждь вопль мой: многими грехми и бедами на всяк день враг запинает мя, ища моея погибели. Славная и всехвальная ученице и исповеднице Христова Евдокие! Умоли возлюбившаго тя Христа Бога, да подаст ми оставление многих прегрешений, да укрепит мя благодатию Своею трезвенно и бодренно шествовати путем святых заповедей Его и вселитися во святыя блаженныя небесныя обители, идеже ты со всеми святыми выну радостно славословиши Единосущную Троицу: Отца и Сына и Всесвятаго Духа. Аминь.

Ж И Т И Е

Святая преподобномученица Евдокия была самарянкой, родом из города Илиополя Финикии Ливанской (ныне Бальбек). Языческое нечестие оттолкнуло ее от доброго пути, и она долго вела греховную жизнь. Душа ее омертвела, сердце ожесточилось. Однажды в полночь Евдокия проснулась и услышала за стеной, в другой половине дома, где жил христианин, молебное пение и чтение Священного Писания, в котором говорилось и о вечном блаженстве, уготованном праведникам, и о возмездии, ожидающем грешников. Благодать Божия коснулась сердца Евдокии, и она осознала, что это совершенные ею грехи лежат тяжестью на ее душе.

Утром Евдокия поспешила призвать к себе человека, молитвенное правило которого слышала ночью. Это был старец Герман, возвращавшийся с паломничества по святым местам в свою обитель. Евдокия долго слушала наставления старца, и душа ее словно ожила и исполнилась радостью и любовью ко Христу. Она попросила старца Германа прийти к ней через несколько дней, а сама затворилась в доме и в покаянии предалась посту и молитве. Старец Герман пригласил пресвитера, и после испытания и оглашения Евдокия приняла святое Крещение от епископа Илиопольского Феодота. Раздав все свое имущество нищим, она удалилась в монастырь и приняла на себя самые строгие подвиги покаяния. Господь простил покаявшуюся грешницу и наделил ее благодатными духовными дарами. Однажды, когда она была уже настоятельницей монастыря, в обители появился молодой язычник Филострат. Разжигаемый нечистой страстью, он под видом инока проник в монастырь и стал уговаривать преподобную Евдокию возвратиться в Илиополь, чтобы снова начать прежнюю жизнь. "Бог отмщения да запретит тебе." - с гневом ответила Евдокия, и лжеинок упал замертво. Опасаясь, что случившееся сочтут за убийство, сестры усилили молитву и просили Господа открыть им Свою волю. Святой Евдокии в сонном видении явился Сам Господь и сказал: "Восстань, Евдокия, преклони колена, помолись, и воскреснет искуситель твой". И по молитве Евдокии Филострат ожил. Возвращенный к жизни язычник умолил преподобную простить его. Приняв святое Крещение, он удалился в Илиополь. С тех пор он никогда не забывал милости Божией, явленной ему, и стал на путь покаяния.

Прошло немного времени, как последовало другое испытание. Жители Илиополя донесли правителю Аврелиану, что, приняв христианство, Евдокия якобы скрыла в монастыре свои богатства. Аврелиан послал отряд воинов, чтобы изъять эти мнимые сокровища. Однако в течение трех дней воины тщетно пытались приблизиться к стенам обители: невидимая сила Божия охраняла ее. Аврелиан снова послал воинов к монастырю, на этот раз под водительством своего сына. Но в первый же день пути сын Аврелиана сильно повредил себе ногу и вскоре умер. Тогда Филострат посоветовал Аврелиану написать преподобной Евдокии, моля ее оживить юношу. И Господь, по Своей бесконечной милости, молитвами святой Евдокии вернул юношу к жизни. Став свидетелями великого чуда, Аврелиан и его ближние уверовали во Христа и крестились. Когда усилились гонения на христиан, преподобную Евдокию схватили и привели на мучения к правителю Диогену. Истязавший ее военачальник Диодор получил известие о внезапной смерти своей жены Фирмины. В отчаянии он бросился к святой Евдокии с просьбой помолиться об умершей. Преподобномученица, исполненная великой веры, обратилась к Богу с молитвой и испросила у Него возвращение Фирмины к жизни. Воочию убедившись в силе и благости Господа, Диодор и Диоген уверовали во Христа и через некоторое время крестились со своими семьями. Преподобная Евдокия некоторое время жила в доме Диодора и просвещала новообращенных христиан. Однажды единственный сын некоей вдовы, работая в саду, был ужален змеей и умер. Мать горько оплакивала умершего сына. Узнав о ее горе, святая Евдокия сказала Диодору: "Настало и тебе время показать свою веру во Всемогущего Бога, Который слышит молитвы кающихся грешников и по Своему милосердию исполняет их прошения". Диодор смутился, не считая себя достойным такого дерзновения пред Богом, но, повинуясь святой Евдокии, помолился и Именем Христовым повелел покойнику встать. На глазах у всех присутствовавших юноша ожил. Преподобная Евдокия возвратилась в свой монастырь, в котором подвизалась 56 лет. После смерти Диогена правителем стал Викентий, жестокий гонитель христиан. Узнав о бесстрашной исповеднице христианской веры, он приказал казнить её. 1 марта (ок. 160 - 170) святая преподобномученица была обезглавлена.

По благословению

Святая преподобномученица Евдокия была самарянкой, родом из города Илиополя Финикии Ливанской. Языческое нечестие оттолкнуло ее от доброго пути, и она долго вела греховную жизнь. Душа ее омертвела, сердце ожесточилось.


Однажды в полночь Евдокия проснулась и услышала за стеной, в другой половине дома, где жил христианин, молебное пение и чтение Священного Писания , в котором говорилось и о вечном блаженстве, уготованном праведникам, и о возмездии, ожидающем грешников. Благодать Божия коснулась сердца Евдокии , и она осознала, что это совершенные ею грехи лежат тяжестью на ее душе.


Утром Евдокия поспешила призвать к себе человека, молитвенное правило которого слышала ночью. Это был старец Герман , возвращавшийся с паломничества по святым местам в свою обитель. Евдокия долго слушала наставления старца, и душа ее словно ожила и исполнилась радостью и любовью ко Христу . Она попросила старца Германа прийти к ней через несколько дней, а сама затворилась в доме и в покаянии предалась посту и молитве.


Старец Герман пригласил пресвитера, и после испытания и оглашения Евдокия приняла святое Крещение от епископа Илиопольского Феодота . Раздав все свое имущество нищим, она удалилась в монастырь и приняла на себя самые строгие подвиги покаяния. Господь простил покаявшуюся грешницу и наделил ее благодатными духовными дарами.


Однажды, когда она была уже настоятельницей монастыря, в обители появился молодой язычник Филострат . Разжигаемый нечистой страстью, он под видом инока проник в монастырь и стал уговаривать преподобную Евдокию возвратиться в Илиополь, чтобы снова начать прежнюю жизнь. "Бог отмщения да запретит тебе" , - с гневом ответила Евдокия , и лжеинок упал замертво. Опасаясь, что случившееся сочтут за убийство, сестры усилили молитву и просили Господа открыть им Свою волю .


Святой Евдокии в сонном видении явился Сам Господь и сказал: "Восстань, Евдокия, преклони колена, помолись, и воскреснет искуситель твой" . И по молитве Евдокии Филострат ожил. Возвращенный к жизни язычник умолил преподобную простить его. Приняв святое Крещение , он удалился в Илиополь. С тех пор он никогда не забывал милости Божией , явленной ему, и стал на путь покаяния.


Прошло немного времени, как последовало другое испытание. Жители Илиополя донесли правителю Аврелиану, что, приняв христианство, Евдокия якобы скрыла в монастыре свои богатства. Аврелиан послал отряд воинов, чтобы изъять эти мнимые сокровища. Однако в течение трех дней воины тщетно пытались приблизиться к стенам обители: невидимая сила Божия охраняла ее. Аврелиан снова послал воинов к монастырю, на этот раз под предводительством своего сына. Но в первый же день пути сын Аврелиана сильно повредил себе ногу и вскоре умер. Тогда Филострат посоветовал Аврелиану написать преподобной Евдокии , моля ее оживить юношу. И Господь , по Своей бесконечной милости, молитвами святой Евдокии вернул юношу к жизни. Став свидетелями великого чуда, Аврелиан и его ближние уверовали во Христа и крестились.


Когда усилились гонения на христиан, преподобную Евдокию схватили и привели на мучения к правителю Диогену. Истязавший ее военачальник Диодор получил известие о внезапной смерти своей жены Фирмины. В отчаянии он бросился к святой Евдокии с просьбой помолиться об умершей. Преподобномученица, исполненная великой веры, обратилась к Богу с молитвой и испросила у Него возвращение Фирмины к жизни. Воочию убедившись в силе и благости Господа , Диодор и Диоген уверовали во Христа и через некоторое время крестились со своими семьями. Преподобная Евдокия некоторое время жила в доме Диодора и просвещала новообращенных христиан.


Однажды единственный сын некоей вдовы, работая в саду, был ужален змеей и умер. Мать горько оплакивала умершего сына. Узнав о ее горе, святая Евдокия сказала Диодору: "Настало и тебе время показать свою веру во Всемогущего Бога , Который слышит молитвы кающихся грешников и по Своему милосердию исполняет их прошения".


Диодор смутился, не считая себя достойным такого дерзновения пред Богом , но, повинуясь святой Евдокии , помолился и Именем Христовым повелел покойнику встать. На глазах у всех присутствовавших юноша ожил.
Преподобная Евдокия возвратилась в свой монастырь, в котором подвизалась 56 лет.


После смерти Диогена правителем стал Викентий, жестокий гонитель христиан. Узнав о бесстрашной исповеднице христианской веры, он приказал казнить ее. 1 марта (ок. 160-170) святая преподобномученица Евдокия была обезглавлена .

|

, кондаки , молитвы и величания

Недели Крестопоклонной

Тропарь Недели Крестопоклонной, глас 1

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ побе́ды на сопроти́вныя да́руя// и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.

Перевод: Спаси, Господи, людей Твоих и благослови верных Тебе, даруя им победы над противниками (видимым и невидимым злом) и Твоим Крестом сохраняя Твой народ.

Кондак Недели Крестопоклонной, глас 7

Не ктому́ пла́менное ору́жие/ храни́т врат Еде́мских;/ на ты́я бо на́йде пресла́вный соу́з дре́во кре́стное,/ сме́ртное жа́ло, и а́дова побе́да прогна́ся./ Предста́л бо еси́, Спа́се мой,/ вопия́ су́щим во а́де:// вни́дите па́ки в рай.

Перевод: Уже пламенный меч не охраняет врат Эдема, ибо он чудесно связан древом Креста. Изгнаны жало смерти и победа ада, и Ты, Спаситель мой, предстал, взывая во аде пребывавшим: «Снова входите в рай!»

Преподобномученице Евдокии Илиопольской

Тропарь преподобномученице Евдокии Илиопольской, глас 8

Пpа́востию у́мною ду́шу твою́ пpивяза́вши в любо́вь Хpисто́ву,/ тле́нных, и кpа́сных, и вpе́менных забы́тием пpетекла́ еси́,/ я́ко Сло́ва учени́ца:/ поще́нием стpа́сти пе́pвее умеpтви́вши,/ стpада́льчески втоpо́е вpага́ посpами́ла еси́./ Тем Хpисто́с сугу́бых венца́ сподо́би тя,/ сла́вная Евдоки́е, пpеподо́бная стpастоте́pпице,// моли́ Хpиста́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод: Правотой духовной душу твою соединив с любовью Христовой, смертного, земных благ и временного ты миновала, как Христа ученица: постом сначала умертвив страсти, а потом страданием победив врага [диавола]. Поэтому Христос особо увенчал тебя, достойная славы Евдокия, преподобная страстотерпица, моли Христа Бога спастись душам нашим.

Кондак преподобномученице Евдокии Илиопольской, глас 4

Во страда́нии твое́м до́бре подвиза́вшися,/ и по сме́рти нас освяща́еши чуде́с изли́янии, всехва́льная,/ ве́рою прибега́ющия в Боже́ственную це́рковь твою́,/ и торжеству́юще, мо́лим тя, преподо́бная му́ченице Евдоки́е:// да изба́вимся неду́г душе́вных и чуде́с благода́ть почерпе́м.

Перевод: В подвиге твоем искусно подвизаясь и после смерти нас освящаешь чудес излияниями, достойно прославляемая, с верой приходящих в Божественную церковь твою, и прославляя, молим тебя, преподобная мученица Евдокия об избавлении от болезней душевных и получении чудесной благодати.

Молитва преподобномученице Евдокии Илиопольской

О, свята́я уго́днице Бо́жия, преподобному́ченице Евдоки́е! По́двигом до́брым подвиза́вшися на земли́, восприя́ла еси́ на Небесе́х вене́ц пра́вды, его́же угото́вал есть Госпо́дь всем лю́бящим Его́. Те́мже взира́юще на святы́й твой о́браз, ра́дуемся о пресла́внем сконча́нии жи́тельства твоего́ и чтим святу́ю па́мять твою́. Ты же, предстоя́ Престо́лу Бо́жию, приими́ моле́ния на́ша и ко Всеми́лостивому Бо́гу принеси́, о е́же прости́ти нам вся́кое прегреше́ние и помощи́ нам ста́ти проти́ву ко́знем диа́вольским, да изба́вльшеся от скорбе́й, боле́зней, бед и напа́стей и вся́каго зла, благоче́стно и пра́ведно поживе́м в ны́нешнем ве́це и сподо́бимся предста́тельством твои́м, а́ще и недосто́йни есмы́, ви́дети блага́я на земли́ живы́х, сла́вяще Еди́наго во святы́х Свои́х сла́вимаго Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Преподобному Мартирию Зеленецкому

Тропарь преподобному Мартирию Зеленецкому, глас 2

От ю́ности, Богоблаже́нне, Христа́ возлюби́в,/ оте́чество оста́вил еси́/ и, всех мирски́х мяте́жей уклони́вся,/ в ти́хое приста́нище пречестны́я оби́тели Богома́терни дости́гл еси́;/ отню́дуже уве́дев непрохо́дную пусты́ню,/ крестови́дною заре́ю пока́занную,/ жела́тельне ю́ обре́л еси́,/ и, в ней всели́вся,/ и́ночествующих собра́л еси́,/ и сих уче́ньми свои́ми, я́ко ле́ствицею восхо́дною на Не́бо,/ трудолю́бно тща́лся еси́ возводи́ти к Бо́гу,/ Ему́же моли́ся, Богому́дре Марти́рие,// дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Перевод: С юности, в Боге блаженствующий, Христа возлюбив, ты оставил Отечество и от всей мирской суеты удалившись, в тихом пристанище досточтимой обители Богоматери ты оказался, оттуда увидев непроходимую пустыню, крестовидной зарей указанную, нашел ее подходящей, и в ней поселившись, монашествующих собрал и их своим учением, как лестницей восходящей на Небо, в неустанном труде старался ты приводить к Богу, Ему же молись, Богомудрый Мартирий, даровать душам нашим великую милость.

Кондак преподобному Мартирию Зеленецкому, глас 8

Оте́чества, преподо́бне, и всего́ мирска́го мяте́жа уклони́тися возжеле́л еси́,/ и, в пусты́ню всели́вся,/ та́мо во блаже́ннем безмо́лвии жесто́кое житие́ показа́л еси́,/ и ча́да послуша́ния и смире́ния в нем возрасти́л еси́./ Сего́ ра́ди, дерзнове́ние стяжа́в ко Святе́й Тро́ице,/ е́же моли́тися, Богоблаже́нне, о нас, ча́дех свои́х, и́хже собра́л еси́,/ и о всех правове́рных, да зове́м ти:// ра́дуйся, о́тче Марти́рие, безмо́лвия пусты́ннаго люби́тель.

Перевод: Отечества, и всей мирской суеты удалиться ты пожелал и в пустыне поселился, там, в блаженном безмолвии, трудную жизнь явил и детей послушания и смирения [монахов] в ней вырастил. Из-за того обрел дерзновение [смелость, решительное устремление] молиться Святой Троице о нас, детях своих, которых ты собрал, и обо всех верующих, призываем тебя: радуйся, отец Мартирий, безмолвия пустынного любитель.

Молитва преподобному Мартирию Зеленецкому

О, па́стырю до́брый, наста́вниче наш, преподо́бне о́тче Марти́рие! Услы́ши е́же к тебе́ ны́не приноси́мое моле́ние на́ше. Ве́мы бо, я́ко ду́хом с на́ми пребыва́еши. Ты у́бо, преподо́бне, я́ко име́я дерзнове́ние ко Влады́це, Иису́су Христу́, Бо́гу на́шему, и ко Пречестне́й Богома́тери, бу́ди хода́тай и моли́твенник те́плый о оби́тели сей, ю́же возгради́л еси́, и о нас, недосто́йных рабе́х, живу́щих в ней, ея́же ты просвети́тель сый и нача́льник, богосо́бранному твоему́ бра́тству помо́мощник и засту́пник, я́ко да твои́м предста́тельством и моли́твами невреди́мы на ме́сте сем пребу́дем; от бесо́в же и злых челове́к ненаве́тованны и от всех бед и напа́стей свобо́дни сохрани́мся. Всем же отвсю́ду приходя́щим во святу́ю оби́тель твою́ и моля́щимся тебе́ с ве́рою и покланя́ющимся ра́це моще́й твои́х, о е́же изба́витися от вся́кия ско́рби, боле́зни и напа́сти, ми́лостивне поспеши́, дарова́ти же правосла́вным мир, тишину́, благоде́нствие и изоби́лие плодо́в земны́х; и о всех нас те́плый предста́тель ко Го́споду и помо́щник душа́м на́шим бу́ди, е́же отпусти́тися согреше́ниям на́шим и моли́твами твои́ми, свя́те, изба́витися нам ве́чнаго муче́ния и сподо́битися ца́рствия со все́ми святы́ми, да сла́ву, благодаре́ние и поклоне́ние возсыла́ем еди́ному Бо́гу, в Тро́ице сла́вимому, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Преподобномученице Матроне Макандиной

Тропарь преподобномученице Матроне Макандиной, глас 4

Христа́ Господа́ ве́рная учени́це,/ Це́ркве Росси́йския избра́нная а́гнице,/ преподо́бная страстоте́рпице Матро́но,/ ле́гкое и́го и я́звы Его́ любо́вию нося́щи,/ ле́ствицею муче́ний/ к Не́му, я́ко Небе́сному Жениху́, востекла́ еси́,/ Его́же моли́ сохрани́ти в благоче́стии лю́ди Росси́йския// и спасти́ ду́ши на́ша.

Перевод: Христа Господа верная ученица, Церкви Русской избранная агница [агнец, непорочный ягненок стада Христова], преподобная страстотерпица Матрона, легкую ношу ( ) и язвы Его ( ) с любовью носящая, по лестнице мученичества к Нему, как к Небесному Жениху, ты взошла, Его же моли сохранить в благочестии русских людей и спасти души наши.

Крещение на нашем языке созвучно со крестом. Счастливое созвучие. Ибо хотя видимое действие крещения есть погружение, но существо его есть сораспятие Христу на внутреннем духовном кресте. Апостол Павел говорит: «ветхий наш человек распят с Ним» в крещении () .

Это не механическое какое-либо действие, а нравственное изменение, или переворот, мыслей, целей, желаний, сочувствий. Прежде все это было запачкано самоугодием; теперь же самоотверженно посвящается все Богу, во Христе Иисусе, благодатью Духа Святого. Скажешь: я не понимал этого, когда был крещен. Теперь понимаешь и бери на совесть выполнить значение крещения, ибо оно неизгладимо. Даже на суде печать его будет видна или за тебя, или против тебя.

Скажи мне что-нибудь в наставление.

Старец ответил:

Стяжай такие помышления, какие имеют преступники, заключённые в темнице. Они постоянно осведомляются: «Где судья? когда придёт?» и от отчаяния - плачут. Так и монах непрестанно должен внимать себе и обличать свою душу, говоря: «Горе мне! Как предстану я на суд пред Христа? Что буду отвечать Ему?» Если будешь непрестанно занимать себя помышлениями, то спасёшься.

И сказал Иисус: на суд пришел Я в мир сей, чтобы невидящие видели, а видящие стали слепы (Ин.9:39) Проповедь протоиерея Григория Дьяченко.

В последовании заключительные молитвы и отпуст 1 обычно находятся не в конце, а за ними следует ещё несколько молитв. Это связано с тем, что обычно в монастырях вечерние молитвы совершаются всей братией после трапезы. Оставшиеся молитвы, носящие более личный характер, произносятся непосредственно перед сном.

Для мирян есть два варианта чтения вечернего правила: после ужина (как в монастыре) или непосредственно перед сном.

Поэтому, если вечернее правило исполняется сразу перед сном, то молитвы от до отпуста следует перенести в конец правила.
Если же используется монастырская практика, когда часть Правила совершается ранее, то первая часть завершается отпустом, как напечатано в . А остальные молитвы читаются уже перед сном.

_______________________

1. Го́споди, Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, моли́тв ра́ди Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших и всех святы́х поми́луй нас. Ами́нь.


День Святой Евдокии - 14 Марта
СВЯТАЯ ПРЕПОДОБНОМУЧЕНИЦА ЕВДОКИЯ была самарянкой, родом из города Илиополя в Ливане. Она долго вела греховную жизнь, и сердце ее ожесточилось, душа омертвела. Однажды ночью Евдокия проснулась и услышала за стеной, в другой половине дома, где жил христианин, молебное пение, и Благодать Божия коснулась ее сердца. Утром она узнала, что это был старец Герман, возвращавшийся с паломничества в свою обитель. Призвав его, Евдокия долго слушала наставления старца, и душа ее ожила и исполнилась радостью и любовью ко Христу. Вскоре она приняла святое Крещение и, раздав свое имущество нищим, удалилась в монастырь. Однажды, когда она была уже настоятельницей монастыря, в обители появился молодой язычник Филострат. Проникнув под именем инока в монастырь, он стал уговаривать Евдокию снова начать прежнюю греховную жизнь. “Бог отмщения да запретит тебе”, – с гневом ответила Евдокия, и лжеинок упал замертво. Тою же ночью Евдокии в сонном видении явился Сам Господь и сказал: “Восстань, Евдокия, преклони колена, помолись и воскреснет искуситель твой”. И по ее молитве Филострат ожил, умолил святую простить его и принял святое Крещение, после чего удалился в Илиополь.
Вскоре правителю Илиополя Аврелиану пришел донос жителей, что Евдокия якобы скрывает в монастыре свои богатства. Аврелиан послал воинов изъять их, но тщетно пытались они приблизиться к обители: невидимая сила Божия охраняла ее. Аврелиан послал новый отряд, на этот раз под командой своего сына. Но в первый же день сын правителя сильно повредил ногу и скоро умер. По совету Филострата Аврелиан написал письмо Евдокии, моля ее вернуть юношу к жизни. И Господь, молитвами святой Евдокии, оживил его; после этого Аврелиан и его ближние уверовали во Христа и крестились. Когда усилились гонения на христиан, преподобную Евдокию схватили и привели на мучения к правителю Диогену. Во время пыток истязавший ее военачальник Диодор получил известие о внезапной смерти жены. В отчаянии он стал просить Евдокию помолиться об умершей. Молитвой она испросила у Бога возвращение усопшей к жизни. Это привело ко крещению Диодора и Диогена с их семьями. После смерти Диогена правителем стал Викентий, жестокий гонитель христиан. Узнав о бесстрашной исповеднице христианской веры, он приказал казнить ее. Она была обезглавлена в 160 – 170 гг.


Приметы на Церковный праздник 14 Марта:

Поскольку по старому стилю Евдокия выпадала на 1 марта, т. е. открывала весну, с ней было связано много примет и обычаев. Какова Евдокия, таково и лето. На Плющиху погоже, все лето пригоже. Плющиха – оттого, что снег плющит настоем. Авдотья-весновка весну сряжает. Авдотья красна, и весна красна. Откуда ветер на Плющиху подует, оттоль и придет весна. Если на Евдокию ясно – год прекрасный; если пасмурно – год плохой. Новичок (народившийся месяц) под Евдокию с дождем – быть лету мокрому. Ясная погода в этот день предвещает хороший урожай пшеницы, ржи и трав. День Евдокии красный – на огурцы и грузди урожай. Коли курочка на Евдокию напьется – то и овечка на Егоръя (6 мая) наестся. Если грач прилетел до 14 марта – быть лету мокрому, а снег рано сойдет. С Евдокии начинаются первые оттепели. Если на Евдокию холодно, скот кормить лишние две недели. Примерно с этого времени начинают дуть весенние ветры. С какой стороны в этот день дует ветер, с той будут ветры весной и летом. На Евдокею снег – урожай, теплый ветер – мокрое лето, ветер с севера – холодное лето. С Евдокей еще встоячъ собаку снегом заносит. С Евдокей ветры и вихри. В этот день садят капустную рассаду. Пришли Евдокей – мужику затеи: соху точить, борону чинить. По обычаю днем Евдокии оканчивались сроки зимних наймов и начинались весенние: “С Евдокии до Егоръя”, “с Евдокии по Петров день (12 июля)” и т. п. Евдокия-весновка считалась в народе большим праздником, отмечали его весело и торжественно.

СВЯТАЯ ПРЕПОДОБНОМУЧЕНИЦА ЕВДОКИЯ была самарянкой, родом из города Илиополя в Ливане. Она долго вела греховную жизнь, и сердце ее ожесточилось, душа омертвела. Однажды ночью Евдокия проснулась и услышала за стеной, в другой половине дома, где жил христианин, молебное пение, и Благодать Божия коснулась ее сердца. Утром она узнала, что это был старец Герман, возвращавшийся с паломничества в свою обитель. Призвав его, Евдокия долго слушала наставления старца, и душа ее ожила и исполнилась радостью и любовью ко Христу. Вскоре она приняла святое Крещение и, раздав свое имущество нищим, удалилась в монастырь. Однажды, когда она была уже настоятельницей монастыря, в обители появился молодой язычник Филострат. Проникнув под именем инока в монастырь, он стал уговаривать Евдокию снова начать прежнюю греховную жизнь. «Бог отмщения да запретит тебе», — с гневом ответила Евдокия, и лжеинок упал замертво. Тою же ночью Евдокии в сонном видении явился Сам Господь и сказал: «Восстань, Евдокия, преклони колена, помолись и воскреснет искуситель твой». И по ее молитве Филострат ожил, умолил святую простить его и принял святое Крещение, после чего удалился в Илиополь.

Вскоре правителю Илиополя Аврелиану пришел донос жителей, что Евдокия якобы скрывает в монастыре свои богатства. Аврелиан послал воинов изъять их, но тщетно пытались они приблизиться к обители: невидимая сила Божия охраняла ее. Аврелиан послал новый отряд, на этот раз под командой своего сына. Но в первый же день сын правителя сильно повредил ногу и скоро умер. По совету Филострата Аврелиан написал письмо Евдокии, моля ее вернуть юношу к жизни. И Господь, молитвами святой Евдокии, оживил его; после этого Аврелиан и его ближние уверовали во Христа и крестились. Когда усилились гонения на христиан, преподобную Евдокию схватили и привели на мучения к правителю Диогену. Во время пыток истязавший ее военачальник Диодор получил известие о внезапной смерти жены. В отчаянии он стал просить Евдокию помолиться об умершей. Молитвой она испросила у Бога возвращение усопшей к жизни. Это привело ко крещению Диодора и Диогена с их семьями. После смерти Диогена правителем стал Викентий, жестокий гонитель христиан. Узнав о бесстрашной исповеднице христианской веры, он приказал казнить ее. Она была обезглавлена в 160 — 170 гг. Смотрите так — же все и полезный календарь, где распределены по месяцам. Удобно смотреть какой церковный праздник в Марте вас ждет.

Поскольку по старому стилю Евдокия выпадала на 1 марта, т. е. открывала весну, с ней было связано много примет и обычаев. Какова Евдокия, таково и лето. На Плющиху погоже, все лето пригоже. Плющиха — оттого, что снег плющит настоем. Авдотья-весновка весну сряжает. Авдотья красна, и весна красна. Откуда ветер на Плющиху подует, оттоль и придет весна. Если на Евдокию ясно — год прекрасный; если пасмурно — год плохой. Новичок (народившийся месяц) под Евдокию с дождем — быть лету мокрому. Ясная погода в этот день предвещает хороший урожай пшеницы, ржи и трав. День Евдокии красный — на огурцы и грузди урожай. Коли курочка на Евдокию напьется — то и овечка на Егоръя (6 мая) наестся. Если грач прилетел до 14 марта — быть лету мокрому, а снег рано сойдет. С Евдокии начинаются первые оттепели. Если на Евдокию холодно, скот кормить лишние две недели. Примерно с этого времени начинают дуть весенние ветры. С какой стороны в этот день дует ветер, с той будут ветры весной и летом. На Евдокею снег — урожай, теплый ветер — мокрое лето, ветер с севера — холодное лето. С Евдокей еще встоячъ собаку снегом заносит. С Евдокей ветры и вихри. В этот день садят капустную рассаду. Пришли Евдокей — мужику затеи: соху точить, борону чинить. По обычаю днем Евдокии оканчивались сроки зимних наймов и начинались весенние: «С Евдокии до Егоръя», «с Евдокии по Петров день (12 июля)» и т. п. Евдокия-весновка считалась в народе большим праздником, отмечали его весело и торжественно.